tisdag 7 oktober 2008

Jobb

I fredags kom ju Brollan å Ullis hit och åt middag. Hade tänkt göra kladdkaka men det blev inget av det. Men lasangen blev god iaf. Lucas var uppefter dom hela kvällen. Ullis skulle duscha honom och sen så skulle hon hjälpa honom med gröten innan det var dags för sängen. Som jag skrev så slutade det med att Kricken och Brollan satt med PS3:t. Hur som helst så var det jätte kul att träffa dom. Det är alldeles för sällan som vi umgås nuförtiden. Vi tycker om dom så mycket.


På lördan var det sagt att jag och Lucas skulle elda upp rathögen ute. Det blev inte så. Vi åkte till Ramsele istället på lastbilsutställning. Gissa vem som var överlycklig?
Här står Lucas med Farmor framför en av lastbilarna som var där. Hade kameran med mig som synes men snyggaste lastbilen, Turhagens från Fåker, tog jag inte ens kort på. Den vann för övrigt utställningen, hade väl inte trott nåt annat heller.
När vi gått runt klart uppe i Ramsele så åkte jag och Svärmor in på affärn där och handlade upp oss på lite middagsmat. For hem till dom och lagade middag där. Mycket trevligt.
Medans maten stog på spisen så tömde Molly tidningskorgen och kröp dit själv.
Det tyckte hon var en bra plats att vara på. När middagen var avklarad så fick vi höra en pianokonstert med Lucas, han sjöng Blinka Lilla Stjärna och slog på pianot. Det lät faktiskt ganska bra. Roligt hade både han och vi iaf.
Det var två trötta barn som somnade ganska omgående när vi kom hem på kvällskvisten.

Så var det då söndag. Sa på lördan att i morgon ska jag elda...Ja ni kan ju förstå att så inte blev fallet. Det spöregna och blåste praktiskt taget storm på söndag förmiddag. Jag var ut en sväng och gav fåglarna mat men sen fick det vara bra. Det blev till att leka inne. Mitt på dagen kom svärfars hit och hämtade svärfars bil som vi lånade på lördan när vi var iväg. Dom hade vare här ett tag då kom Mamma och Pappa hit. Lucas blev jätte glad när dom kom, Molly tyckte att Mormor gick för sig men Morfar var hon lite skeptisk inför. Tidigare på dagen hade jag gjort en älgstek så den bjöd jag dom på till middag. När vi väntade på att potatisen skulle bli klar så busade Morfar med Lucas så mycket att han blev sjublöt i svett lillgrabben våran. Dom kom ju hit för att gratta Molly nu när hon ska till å fylla ett år. Hon fick en vinteroverall, jag tyckte att det var viktigare än några leksaker. Hade ingen overall efter Lucas för den här storleken lånade vi av en kompis, men sen ska det finnas overaller som hon kan ärva av storebror.

Lucas har sett på tv:n att dom bowlar, tror att det är på Händige Manny han sett det. I vilket fall som helst så har han blivit helt fascinerad av bowling. Så idag kom det hem leksaksbowling som han fick. Oj så glad han blev, medans jag lagade middag så var han ute i hallen och bowlade hej vilt. Molly var väl inte alltid så snäll med honom men det gick bra. I kväll ville han inte lägga sig för han skulle minsann bowla. Han blev nedröstad. Nu ligger båda barna och sover och det är lugnt och skönt här hemma. Disken är undanplockad och jag ska snart göra en vällingflaska till Molly och gå upp med innan hon börjar grina efter den. Det är det bästa jag har kommit på. Gjorde likadant med Lucas när han var liten. Precis innan jag går å lägger mig så får Molly en vällingflaska i sömnen. Då slipper man bli väckt på natten för att hon är hungrig. Det har funkat med två barn så jag talar om det för alla som är på väg in i vällingperioden. Det värsta jag vet är att bli väckt när jag väl har somnat så det här har verkligen funkat perfekt för oss. Nu sover Molly fram till halv åtta ungefär, likaså Lucas. Har haft en hiskiliga tur att barna sover så pass länge på morgonen. Molly somnar mellan halvsju sju på kvällen och Lucas mellan sju halvåtta. Skönt när man har kvällen för sig själv så man kan se det man vill på tv eller läsa en bok. Ja det gäller bara varannan vecka, för dom veckor Kricken har förmiddag får mina tvprogram stryka på foten för hans. På nåt vis verkar det som att jag bara ser skitprogram medans hans programval alltid är det bättre valet. Det brukar mest sluta med att jag sitter vid datorn eller med en bok. Men i morgon kan ingen rubba mig från Grey´s Anatomy, den serien ser jag på och det får gubben finna sig i. Jag får väl bädda ner honom vid halvnio så han håller sig ur vägen.

Ja just det ja. Jag började ju jobba i går. Har ett vikariat till sista februari. Det känns inte helt fel kan jag säga. På torsdag kommer svärmor hit å passar barna tills Kricken kommer hem. På fredag kommer hon hit vid kvart i sju och passar Molly (Lucas åker på dagis) tills mamma kommer vid niotiden. Sen blir hon här tills Kricken kommer hem mitt på dagen. Men måndag och tisdag blir det värre, då vet jag inte riktigt vart jag ska ha lillgumman. Men det ordnar sig säkert. Annars får hon väl följa med på jobbet...Not. Sen är det iaf bara en dag kvar som jag måste skaffa barnvakt till Lillgumman å då har Svärfar sagt att han kan vara med henne den dagen.
Vecka 44 blir det superinskolning på dagis för vår Molly, så när den veckan är slut så blir det dagis för hela slanten så fort jag ska jobba. Det känns jätte bra. Jag hoppas bara att det inte blir några problem vid lämning, hon har ju trots allt sin storebror där så hon blir ju inte ensam. Jag är glad att hon går själv så hon slipper krypa runt på golvet som Lucas gjorde. Samtidigt är det ju lätt hänt att hon blir omkullknuffad men hon brukar reda upp det ganska snyggt när hon ramlar.

Nu är det vällingdags.

/Kram

Inga kommentarer: