tisdag 28 oktober 2008

Det har snöat

I morse när jag sömndrucken tittade ut genom fönstret blev jag klarvaken på en gång. Det snöade. Kan inte förstå vad det är med det "vita guldet" som gör mig så lycklig. Jag äger juh inte ens en skoter. Väckte Lucas och det första han sa när jag talade om att det snöade var; åka bob. Lite för lite snö för det än. Han blev lite besviken.

Det har gått bra på Dagis idag. Vi blev lite sena för vi var lite sömniga. Hann iaf till samlingen. Molly sov där idag. Hon hade lite svårt att komma till ro men efter en stund så gick det bra. Hon som är van att somna ensam hade helt plötsligt 6-7 barn i samma rum. Klart det tar lite tid att komma till ro då. När hon somnat gick jag och Lucas bort till biblioteket och lånade lite böcker. Jag lånade den näst nyaste Kebbe boken och "En kurtisans dagbok". Lucas lånade också två böcker, Här kommer brandbilen och Här kommer bussen. Den om brandbilen läste vi två gånger i bibblan och den om bussen läste vi i kväll när Molly lagt sig. Han vill gå dit i morgon också men då är inte Yvonne där. Lite trist att hon bara är där varannan tisdag. Tycker att hon ska va där varje vecka. Men som med allt annat så ska det dras in. Nu är det på tal att det ska bli bokbuss här. Konstigt, för det lånas rätt bra med böcker här i Helgum.

Efter att barna somnat i kväll så har jag vattnat blommor, tagit ner tvätt och hängt tvätt. Har även satt in ett helt gäng med räkningar i pärmar. Hade inte hunnit med mig. Men nu är det iaf gjort. Skulle ha städat i skåpet under diskbänken men det får bli en annan kväll. Just nu känns det som att jag när som helst skulle kunna lägga mig och sova. Är inte alls nå pigg. Det är krassligt i halsen och jag fryser som en stövare. Äter Ipren som om det vore godis.
Har inte ens kollat på tv i kväll. Iofs så är det inte alltid jag ids hä igång skrället. I morgon lär jag väl göra det så jag får se Grey´s, det visar sig :)

Lucas blev jätte glad i kväll när jag började med middan. Han fick sin älskade paj. Oj så mycke han äter när han får det. Riktigt kul att se. Han var dålig på att äta i dag på Dagis. Kan bero på att han fick samma mat här hemma i går. I kväll var han inte på något dåligt humör och var go och glad ända tills han somna. Att han grina i går kväll och sa att det gjorde ont kan ha berott på salvan jag smörjer honom med för alla torrutslag. Han var jätte torr i ansiktet i går kväll och då brukar det svida av Canodermen. Tänkte inte på det i går men i kväll börja han kinka lite när jag smorde in ansiktet och då blåste jag på honom å då vart det genast mycke bättre. Jag frågade om det sved på kinderna och då sa han ja. Inte lätt å veta vart det gör ont på dom här små människorna.

Grannpojken är i Japan nu på studieresa/utbyte. Han fick stämpeln som besvärlig på Dagis när han var liten och nu kan man väl säga att han fått sin revansch. Han är jätte smart egentligen och att han var störig och så tidigare var mest att han inte fick utlopp för sin vetgirighet. Han har vunnit den här resan genom en uppsatsskrivning. Jag tycker att det är jätte kul.

Hoppsan, jag glömde fixa skarvsladden ute till motorvärmaren. Rackarns också. Nu är det för mörkt ute så jag tänker inte gå ut och greja med det nu. Knutlampan har sagt upp sig och ingen av oss har vågat klättra upp och skruva ner den för att kolla vad det är för sort som ska vara där. Helt otroligt, samma lampa sedan vi flytta hit för drygt åtta år sen. Vissa saker håller minsann. Sen har vi inget lyse ute i förrådet så där är det bäcksvart om man inte öppnar locket på en av frysboxarna. Kan inte fatta att vi inte kan få fingrarna ur arslet å sätta upp lysrören vi fick av Pappa för flera herrans år sen. Iofs så måste vi dra kablar å så också men det är väl snabbt gjort kan man tycka. Skulle även ha satt upp några uttag så man slipper ha skarvsladdar till allt. Vill ha två uttag på väggen ute så man har till bilarna på vintern. Men någon gång ska vi väl få det gjort.

Nä nu ropar sängen efter mig. Bäst att lyda så man orkar upp i morgon för en ny dag på Dagis. Ska kolla om det är ok att jag försvinner en stund så Molly inte ser mig. Kanske kan sätta mig i bibblan å läsa lite. På torsdan kanske jag ska prova å lämna dom där på morgonen för att sen komma tillbaka. Vore juh bra om man kan göra så för att se hur Molly reagerar på att jag går iväg. Å då kanske man skulle hinna göra något här hemma när båda barna är på dagis. Vi får se vad Fröken säger.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Odragna kablar och sådant - när vi flyttade till Landön hade vi en Gardenaslang dragen från tvättstugan till diskbänken....

Vilken tur att vi var yngre och nykära då!

Monica sa...

Så med andra ord ska jag inte klaga?! :) Bilen var iaf varm i morse och startade på ett kick, behövde knappt glögga det gamla skrället. Tänk vad lite värme kan göra underverk. Önskar att den där värmen ska göra underverk med min hals också så den slutar att göra ont. Hatar att ha ont i halsen. Jag är mycket hellre hostig och snuvig.