torsdag 16 oktober 2008

Glasögon

Det är juh helt otroligt. Hann inte mer än hem från stan så var vi tvungen att åka tillbaka. Precis innan Molly skulle kliva upp efter lunchvilan så lade Lucas sina glasögon på bordet. Han fick vara utan dom ett tag men så när jag skall sätta på han dom igen så ser jag att hoppsan jag måste putsa dom. Sagt och gjort. Bara det att när jag ska putsa vänster glas så lossnar det ur bågen. Typiskt. Med tanke på vad som hände tidigare idag med en ohörsam son så kändes det inte direkt upplyftande att åka ner till stan ensam.
Chansade och ringde Karolina och hon var så snäll att hon kom hit å följde med oss. Så när jag kuta in hos Optikern så satt hon å barna kvar i bilen. Kricken kom på den smarta iden att vi kanske ska skaffa ett par extra glasögon till Lucas att ha i reserv när sånt här händer. Det är bara det att hans synfel kräver lite annorlunda glas och dom kostar där efter. Men dom ändra lite grann på glasen och hitta en båge som gått ur modet så det kan vi "få" för 1500 spänn. Egentligen kostar bara glasen till Lucas 2200 kronor. Glasen med ändringar som egentligen inte är ok skulle kosta 1395 så bågen blev juh billig iaf. Vi får se hur vi gör.
Kricken tyckte att vi skulle handla någon annanstans men då blir det juh långa resor när något händer. Nu har vi juh bara 2 mil in till stan och dom ställer juh upp så fort det händer något med glasögonen.
Dom han har nu fick han juh för att dom missat att plocka bort dom förra ur sortimentet.

När jag ändå var i stan igen så gjorde jag gubben glad och åkte upp på Fresks å köpte eldfasttegel. Hämtade 6 stycken i den storlek gubben ville ha och klev glatt in där man betalar. Trodde att dom skulle kosta runt 30 spänn styck för det var vad han sa som jag prata med i morse. Han var iofs inte säker men ändå. Nej då, inte var dom så billiga. Dom jäklarna gick på 315 spänn, alltså 52,50 styck. Men gubben är glad och förbjöd mig att elda i pannan i kväll för här ska provas förstå ni.

På tal om vedpannan så har jag en karl som verkligen har gått in för det här med att elda rätt och snålt. Kan låta som att det sotar som fasen men det gör det inte. Rätt kul att företaget vi köpte pannan av hör av sig till Kricken för att få hjälp med vissa grejer. Han har tom fått dom att ändra några grejer i sin produktbeskrivning. Sen sitter han på forum här på internet som bara pratar vedeldning och såna saker. Kul att han har en hobby iaf. Han kanske skulle bli eldningskonsulent. Undrar om den befattningen finns? Han kanske kan bli rik på kuppen. Intressant tankegång.

Gjorde paj i kväll och det belv uppskattat trots att jag fick lov att köpa en varmkorv med bröd till Lucas när vi åkte hem från stan. Så i eftermiddag har han iaf ätit som en häst. Hoppas att han iaf vill ha lite till kvällsfika så jag får i honom medicinen.

Pappa kom hem i eftermiddag så nu har iaf mamma sällskap tills i morgon när han åker på jakten igen. Funderar på om jag ska åka hem till mamma på måndag men det känns som att det är något på måndag. Får ta å kolla upp det lite grann.

Nästa fredag kommer iaf sotarn och fast att Kricken jobbar så tänker han ta rast den tiden för att få surra med sotarn om pannan och allt annat. Han är för söt.

Inga kommentarer: