måndag 22 december 2008

Matdosor och snöröjning

Klev upp i morse utan att klaga allt för mycket. Såg till att Kricken lade sig inne hos barna så han skulle höra när dom vakna. Det gick bara fint. Åkte iväg och svänga in på dagis för att tala om att barna är hemma med feber och för att hämta hem hjälmarna så vi kan åka pulka på lovet. Kom upp till Rådom strax före sju. Bara att sätta igång med grötkokning och allmänna frukostgöremål. Det var riktigt kul att jobba idag trots den här förkylningen. Har faktiskt kännt mig mycket piggare idag. Kan vara iprenet som talar vad vet jag. Gjorde mimosasallad och rödbetssallad så det skulle vara klart till Julafton. Rengjorde skalmaskin (som jag aldrig använder för jag tycker det går fortare att skala för hand) och diskmaskin. Sen hann jag även med att göra smörgåsar både till kvällsmaten och kvällsfikat. I vanliga fall är det dom som jobbar kvällen som fixar mackorna men jag kände mig så snäll så jag fixade det istället.
+
När jag kom hem efter avslutat arbete så väntade det snöröjning på mig. Kom på att det var lika bra att jag snabba mig och skotta medan Farfar var här och passa barna. In och tacka så mycket för att han varit här med barna idag. Värmde plättar och vispade grädde till barna. Oj så dom åt. Jag körde på en favorit i repris och laga samma som i går till mig och Kricken. Gjorde två matlådor till honom som han kom hem och hämta. Kändes ganska dumt när han kom för då hade han tage hjullastarn och så skotta han hela gården. Varför skotta jag för hand innan? Han fick bort det som rasat från garagetaket. Bra. Han gjorde en stor snöhög uppe efter skogskanten så den blir perfekt att åka pulka och bob utför. Lucas och Molly ville bara ut till pappa och åka traktor men det blev inget i kväll. Han snabba sig in och åt en av matlådorna och drog iväg med den andra snabbt som vinden. Han är för övrigt också piggare idag. Även en sån här sak som att gubben tar hem hjullastar och snöröjer gör mig för hemskt glad. Som sagt tidigare så behövs inte så mycket för att göra mig glad. Förstå om han skulle komma hem med paket och blommor till mig. Då vet jag inte vad jag skulle göra.

Var upp med Molly för en stund sedan men jag tror inte hon har somnat ännu. Det låter fortfarande. Förhoppningsvis så somnar hon snart. Ska strax göra Lucas redo för kvällen. Molly hade 38,1 i kväll och Lucas har jag inte tempat ännu, men när jag kom hem i eftermiddag så hade han 37,6 och det är väl ingen feber tycker jag.

I kväll ska jag bara jag inte hamnar i någon slags koma knäskura köks och hallgolvet och storstäda toaletten. Hade tänkt prova att vara klar med det till klockan nio när jag vill se på TV4. Får väl se hur mycket jag hinner med mig. Toan kan jag iofs ta efter programmets slut.

I morgon tänker jag packa in barna i bilen snabbt som ögat och åka ner till Långsele och handla den sista maten inför Julen. Det går som några liter mjölk här på veckorna så stordelen av handlingen består av just det. Nu är det väl en hel del annat som måste införskaffas också så det lär bli lite jobbigt med dom här två barna man har och alla matkassar. Men det som inte dödar härdar är det någon "smart" person som sagt.

Nu blir det kvällsgröt till sonen och som det verkar får jag nog gå upp och hämta Molly för det är ganska livat uppe hör jag... Hon kan nog ha bajsat blöjan full för jag tror inte hon gjort något idag. Bäst jag går upp och kollar läget.

Inga kommentarer: