onsdag 24 december 2008

GOD JUL

Kom i säng vid halv tre i natt, då hade "Julmusen" gjort allt klart inför dopparedan.

Lucas tyckte att tjugo i sju är en super bra tid att kliva upp så här sitter jag nu. Grabben tittar på Lazytown som är hans absoluta favoritprogram. Det låter som att Molly sover än så hon får ligga en stund till. Kricken är det väl ingen idé att jag försöker väcka än.

När jag tittar ut så ser jag ett stilla snöfall, vi får iaf en vit jul. Nu vågar jag faktiskt påstå det. Det känns himla bra.
Ska bli kul att se hur Molly reagerar på julgranen, förra julen var hon juh för liten för att förstå något.

Har lite kvar att göra, måste bära bort grejer från bron och så har jag inte jultvagat mig ännu. Mat ska bäras in från frysen och potatis ska skalas. Tomten kommer vid två-tiden. Då hinner juh barna leka med sina leksaker bra länge innan det är dags för nattning. Julmaten dukas fram efter Kalle och hans vänner. Jag hoppas verkligen att det är något som kommer visas i många många år framöver. Kalle är julen, jag är uppvuxen med det och jag hoppas att det blir en tradition även för mina barn.

Kände igår kväll när jag klädde granen att det är sista året som den här plastgranen kommer innanför våra dörrar. Ska kanske inte lova för mycket, man vet juh aldrig hur det blir nästa år.

Nu ska jag koka risgrynsgröt. Åh så jag har längtat på det. Mamma och Pappa dyker upp mitt i dan och sen kommer Svärfars och Vikkan. Lite trist att Karolina jobbar idag. Hon börjar tolv så det blir inte att hon kommer något.

På lördag ska vi som traditionen bjuder göra en utflykt och grilla korv. Hoppas bara att det blir bra väder och att Kina kan följa med oss.
I morgon och på Annandagen så jobbar jag. Inte dumt med 16 timmar storhelg. Bara man får vara frisk nu.

Mamma och Pappa har ingen jul hemma. Allt är gjort och pyntat utom den gamla bonaden med tomtarna och hästarna i stallet. Förra året skaffade Pappa glas och ramade in den för den har efter över 50 år blivit relativt naggad i kanterna efter häftstift. Nu hittar dom den inte. När den var ihoprullad i ett rör så visste alltid Mamma vart hon hade den. Nu när den tar ganska stor plats så vet hon inte vart hon ställt den. Dom har letat överallt. Har försökt komma med förslag på vart den kan vara men alla ställen jag sagt har dom redan varit och letat på. Så både Mor och Far känner ingen riktig julstämning pga förlusten. Den står säkert på ett jätte bra ställe och hittas säkert efter jul när allt ska plockas undan igen. Jag har samma bonad men den är inte lika fin. Den Mamma har/hade är större och så är det mycket finare färger. Det är verkligen jul när den där kommer upp och jag förstår hur dom känner det. Hemma så har dom även tre stora "bollar" som alltid brukar hänga i trappen, ett år så tyckte inte Pappa att det var någon vits med att hänga upp dom. Vilket ramaskri det blev, det var klart att pomlerna (vi kalla dom så) skulle hänga på sin vanliga plats. Det var bara för Pappa att sätta dit dom. Jag hoppas så att dom hittar bonaden, för den betyder att det är Jul.



Till Er alla från oss alla
En riktigt God Jul

2 kommentarer:

Anneli sa...

Såhär lite i efterskott - hoppas ni hade en riktigt bra jul och att mor & far hittade bonaden - det är precis som du säger "Jul hos morfars!"

Monica sa...

Bonaden är fortfarande spårlöst borta. Mamma är bra på att ställa undan saker uppenbarligen. Idag ska jag iväg och skämmas på bilbesiktningen. Ha ett Gott Slut och ett Gott Nytt År /Monica