söndag 21 december 2008

Fjärde Advent

I går så åkte jag och Lucas till stan med en kompis och köpte dom sista julklapparna. Hann handla ifrån oss innan det blev allt för mycket folk. Skönt. Svänga in i Långsele och handla lite mat och goda ostar + kex inför kvällen. Gjorde inte så många knop på eftermiddan. Molly var lite febrig. Lucas hade ingen feber så han var det nästan full fart på. Båda barna är jätte snuviga och hostar ganska illa emellanåt.

Vid middagstid kom grannkäringa hit så vi gjorde iordning grisfötterna och satte dom på kokning. Hon gick hem när det var klart och återkom med gubben sin vid halv nio ungefär. Då var båda våra barn igång. Gick upp och lade Molly. När jag kom ner igen så plockade jag fram alla kex och ostar som slukades med god aptit både av oss vuxna och Lucas. Efter en stund så gick Kricken upp och lade honom men lämnade ner Molly istället som hade vaknat igen. Så då var det hennes tur att äta ostar och kex. Oj så hon åt. Kul när barna äter sånt man inte trodde att dom skulle äta. Tillslut så somnade även hon så det blev lugnt. Vid halv tolv hade grisfötterna kokat klart så då gjorde vi iordning dom. Smaken var det iaf inget fel på. Men experterna kommer på Julafton så då får jag väl se vad dom säger om mitt första grisfotsförsök.

Idag sov jag och barna till strax efter nio. Oj så skönt. När Molly lagt sig mitt på dagen så började jag plocka och dona här nere. Knäskurade matsalsgolvet först. Gick ut en snabbis för att hämta in mattor och när jag kommer in så har Lucas haft ner en av blommorna från fönstret där inne. Fick dåligt samvete för att jag skällde så hemskt på honom. Men det känns som att vi iaf var goda vänner innan han somna i kväll. Det var juh bara att ta fram dammsugarn igen, som tur var så hade jag inte vattnat blommorna så det var väldigt torr jord. Lätt att dammsuga iaf.

När det var avklarat så kom svärfars hit. Väckte Molly och gav båda barna mellis. Sedan åkte barna med sin farfar och farmor till stan och köpte julklapp till sina föräldrar (jag och Kricken). Det vart ganska tomt här hemma när dom åkte, man är inte van att vara ensam hemma med gubben. Iaf så knäskura jag tv-rums golvet, fuskputsa fönstrena, bytte gardiner, strök upp all tvätt, rev ur alla sängar uppe. Kricken bar ut aska och vatten ur källaren och körde in en stor kärra ved. Så vi fick iaf lite gjort på våra barnlediga timmar. När dom kom tillbaka så koka vi kaffe och så satt vi å surra ett tag. Farfar ska vara här med barna i morgon när jag och Kricken jobbar, kan juh inte ha dom på dagis. Måste in där i morgon och hämta hem hjälmarna deras. Barna blir juh hemma i nästan tre veckor och under den tiden så måste dom juh vara frisk någon dag så vi kan vara ute och då är det hjälm på som gäller. När svärfars åkt så sprang jag upp och bädda rent i alla sängar och dammsög hela övervåningen. Ner och värmde en matburk till Molly och plätter till Lucas. Molly hade inte så bra aptit, de kan bero på att Balder for å svassa runt och retas me henne så hon inte hade tid att äta. Lucas hade iaf ätit upp hela sin plättportion med grädde och sylt. Koka spagetti och stekte korv till mig och Kricken. Orkade inte laga nån avancerad mat idag. Sedan fick barna duscha ilag, oj så kul dom hade. Tempade Molly och hon hade 38,3 i temp. Lucas hade 38,4. Fan också. Hoppas verkligen att febern inte tar om igen. Han hade juh gasat på ganska bra inne i duschen så jag hoppas att det var pga det som han hade hög temp. Båda barna fick alvedonsuppar så jag ska snart gå upp å kolla hur dom ligger i temperatur nu.

Efter att barna somnat så hängde jag en massa tvätt och så fick jag äntligen ställa mig i duschen. Gud så skönt. Idag har jag frusit och svettats omvartannat så jag har säkert feber jag med. Kricken har helt klart feber. Han är riktigt knöl idag. Ändå så har han juh försökt döda alla baciller två kvällar irad men det enda som hänt var att dom fick lite roligare, bacillerna alltså och säkert Kricken också.

Det snöade i går eftermiddag, kom runt en decimeter. På förmiddan idag var det jätte fint väder, klarblå himmel och så såg man solen på trädtopparna. Nu i kväll har det börjat snöa igen. Får se om man orkar skotta något i morgon efter jobbet eller om det helt enkelt får ligga kvar tills på tisdag. Hjullastarn tar juh det mesta när han skottar men runt bilarna och vid bron får man juh skotta för hand. Tur att det är lätt snö. Hela familjen kanske kan rada upp sig ute och nysa så blåser den helt enkelt bort. Får kanske testa det i morgon.

Om jag ska orka upp i morgon är det nog bäst att jag börjar göra kväll.

Inga kommentarer: