måndag 2 mars 2009

Stadstur

Glömde berätta att i Torsdags så sade diskmaskinshelvetet upp sig. Som tur var så hitta Kricken felet med hjälp av sin far så ny del är efterskickad. Tycker att den kan komma nu. Jag gillar inte att diska för hand. Fast ändå tycker jag att det går ganska bra. Det är helt otroligt vad mycke mer undanstökat det är nu när jag måste handdiska än när diskmaskin funkar.

Ja som sagt, dagen har tillbringats i staden med Mamma och Pappa. Lucas och Morfar har gått åt sitt håll och jag, Mormor och Molly har hållit oss på vår kant. Första stoppet var Lindex där jag inhandlade underkläder. Sedan in på Dressman där Kricken fick sig två jeans och fem par kalsonger. Sedan var det Dahlbergs Bokhandel som fick husera oss och där var det så förbaskat utplockat att det enda jag hitta var två böcker till Lucas om Halvan. Sedan mötte vi upp Morfar och Lucas som fick bära alla kassar till bilen medan vi andra gick upp på Price Off och jag köpte täckbyxor inför nästa vinter till barnen á 74,50. Snacka om billigt. Halva reapriset. Köpte även fleecevantar till mig själv för 14,50. Mamma köpte fleecefodrade rengställ till både Lucas och Molly. Mycket snällt. Det var ingen rea på dom. Efter att det var avklarat så åkte vi upp på Nipan där jag och barna åt lunch och Mamma och Pappa drack kaffe. När det var klart så åkte vi på ICA och handlade lite. Pappa satt i bilen med barna under tiden. Svänga förbi ICA i Långsele när vi åkte hem och införskaffade lite grejer där också, barna var så trött att dom hade somna i bilen så där fick dom sitta inlåsta medan jag kuta in på affärn. Dom sov fortfarande när vi kom hem på gårn så jag kunde i lugn och ro bära in allt från bilen innan det var dags att väcka dom. Jobbigt att vara i stan.

I kväll trodde jag att bara barna somnat att jag skulle hinna med en massa. Jag har hunnit gjort upp eld och sedan satte jag mig här på en gång efter det. Barna somna vid nio. Typiskt. Får verkligen hoppas att jag får någon timme för mig själv i morgon kväll så jag hinner se Mästarnas Mästare. Kricken har eftermiddag så då kan jag välja och vraka på både tv:n och datorn.

I morse klockan fyra väckte Balder mig. Kastade ut aset efter en viss jakt. Somnade om jätte gott ända till fem då det lät så konstigt nere. Tänkte att det säkert är Balder som håller på med trappgrinden, kom på att jag kastat ut honom och insåg att det måste vara Lucas som är uppe. När jag kom ner så hade han tänt alla lampor nere och skulle börja sin dag. Icke sa Nicke tyckte Mamma Monica. Efter en tur på pottan så bar jag upp honom och lade honom mellan mig och Kricken där han låg och skrek ut sin ilska över att ha blivit nerlagd igen. När gubben tala om för honom att ligger man så där och skriker så får man inte hälsa på Farmor och Farfar och köra traktor lugna Lucas ner sig och somna. Sedan sov vi till strax efter åtta. Mycket skönt och välbehövligt.

Hade tänkt åka hem till Mamma och Pappa i morgon men här är så mycket att göra så det blir någon annan dag istället. Måste verkligen ställa mig med stryktvätthögen jag har samlat på mig. Fasen att det ska vara så svårt att ta tag i såna saker. Dammsugaren ska dras fram och när Molly sover middag så tänker jag minsann ta fram moppen också. Hur det blir med allt det där återstår att se i morgokväll. Måste iaf köra in några kärror ved i morgon så att vi har något att elda. Tur att det har blivit mildare ute så det inte går åt så mycke ved. Kricken tycker att det räcker om det är 20 grader inne, men jag vill gärna ha 22. En annan är juh van att det är typ 28 grader inne i köket och lite svalare i dom andra rummen. Tänker på Mor och Fars kök där vedspisen verkligen får bekänna färg på vintrarna. Ibland när jag tycker det är för kallt och snabbt vill få upp värmen gör jag något som verkligen är energiförstöring. Jag brassar på högsta värmen i ugnen på spisen och när den tempen är uppnådd så öppnar jag luckan. Det sprids en förträfflig värme av det. Nu händer det inte direkt ofta. Gjorde så där nångång nu när det var så förbaskat kallt ute och vi bara hade 16 grader i köket när jag kom ner en morgon. Skulle verkligen vilja ha golvvärme. Undrar varför vi inte lade in det när vi ändå hade alla golv upptagen? Lätt att vara efterklok.

Måste röja ute på bron också. Snart är det tji hopp i h-vete att ta sig in genom dörren. Hade tänkt elda upp rat ute någon dag men det är så mycke snö så jag vet inte vart jag ska hä allting. Men Monica... Jag får juh naturligtvis köra upp ett skoterspår till helgen nu när jag har den möjligheten. Tänkte inte på det. Så får det bli och så nästa vecka kan jag elda upp allt rat. Toppen.

Inga kommentarer: