torsdag 16 april 2009

Resume över Påsken och dess händelser (något förkortat)

Påskafton. Först donade vi på här hemma och grejade både ute och inne. Runt klockan två åkte vi över på andra sidan sjön för lite skoteråkning och korvgrillning. Mycket trevligt. Det blev årets sista skotertur, en kort jäkel men jag fick iaf känna avgaslukten ;)
På kvällen åkte vi upp till Svärfars för den obligatoriska påskmiddan. Mumsig som vanligt. Hela familjen duschade av sig där innan det bar av hemöver igen.

Påskdagen: Då åkte vi upp till Junsele för påhälsning av släkten. Som vanligt hann vi inte med min släkt men å andra sidan hälsar inte dom på oss heller så det går väl på ett ut. Kvällen gick lugnt till. Fick främmande av Tobias och Rebecka. Tyvärr så var jag så trött att när jag gick upp och nattade Lucas somnade även jag. Vaknade av att Kricken kom upp och tala om att våra besökare åkt hemöver.

Annadagen: Åkte och jobbade i godan ro för min sista dag på vårdvikariatet. Runt nio så ringer Kricken för att tala om att det har hänt en "liten" olycka. Han hade vaknat av brandlarmet. Lucas låg inte i sin säng men det gjorde iaf Molly. Kricken rusade ner och kommer in i köket där det brinner för fullt ovanpå spisen. Fick ut brödrosten och lyckades släcka all brinnande plast. Lucas satt i vardagsrummet och byggde med sitt Lego lyckligt ovetande om vad som hände. Usch så rädd Kricken hade varit. Kricken klädde på barna och åkte upp till sin mor och far för frukost och strax före tolv kom han tillbaka med sin mor och syster. Dom städade i fyra timmar för att få bort alla plastflagor som flugit runt överallt. Alla skåp både inne och ute, diskade allt som var i skåpen och slet som djur. Det lukta fan kan jag få be att tala om trots att dom städat som galningar. Kändes inte kul alls att ringa försäkringsbolaget ännu en gång och tala om vad som hänt. Så nu står vi här utan köksfläkt, brödrost, spis och golvmatta, taket är alldeles svart och tapeterna är flammiga. Det luktar fortfarande skunk men vi har fått låna en joniseringsmaskin som tar bort lukt så den står och durrar för fullt. Lite bättre doft mässigt har det iaf blivit.
Idag har vår skadereglerare varit hit och kollat in förödelsen. Jo, vi får ut det på försäkringen. Tack och lov. Dom löser t om in spisen. Tur att vi inte hunnit vara iväg med den gamla så vi kan iaf laga mat utan problem.
Är så glad att det inte hände något med Lucas, Molly och Kricken. Dom kunde lika gärna ha brunnit inne. Tack och lov för brandvarnare.

Mitt på dagen kom Mamma och Pappa hit. Så kul att träffa dom. Mamma hjälpte mig ute, jag städade av bron och hon elda upp rat. Sedan började vi kärra in en massa ved, Pappa kom ut efter ett tag och hjälpte oss. For och hämta barna på Dagis och gissa om dom blev glad att se sina Morföräldrar. Dom stannade kvar och åt middag med oss. Så himla trevligt. Lovade att vi ska åka hem till dom nästa vecka någon dag.

På eftermiddan ringde dom från Habiliteringen, så den 29e ska Lucas, jag och Kricken dit för inledande samtal. Känns jätte spännande. Hoppas verkligen att det här blir bra. Hade börjat misströsta om att vi skulle få komma dit men nu är det på gång iaf. Skönt.

Molly har nyss lagt sig och Lucas kollar på tv. Ska strax borsta hans tänder och sedan stoppa honom i säng. I morgon blir det en tidig morgon iom att jag börjar klockan sju. Är i köket hela helgen. Ska bli kul. I morgon kommer förresten snickarna och flytspacklar golvet i badrummet. Det rör på sig.

Tack och hej från mig

1 kommentar:

Anneli sa...

Mamma Mia!!!

Skönt att höra att alla är oskadda, men nu måste väl ni ändå haft er portion av elände i huset, eller? Å nya spisen å allt - men visst skulle köket ändå göras om?? Nu blir det ju liksom allt på en gång, eller??

Tur att ni verkar ha ett hyfsat försäkringsbolag i alla fall!

Ta hand om och var rädda om er nu!!! KRAM!!!