tisdag 18 november 2008

Utedag

I morse när vi plockat undan frukosten så klädde vi oss och gick ut. Det blötsnöa och var runt nollgrader. Molly tulta runt i snön på gräsmattan medan jag och Lucas skottade snö. Det hade varit hit en traktor i går å tagit det mesta men runt bilarna och framför garaget var det kvar. När vi gjort det så tog vi ljusslingan till granen ute och satte upp den. Fick ut härvan efter lite svordomar. Hatar att sätta upp slingan när den är alldeles ny. När jag själv har fått ta ner den vet jag vart början och slutet är men när dom är nya så vette fasen vart man ska börja. Det slutar alltid med att jag efter en stund när jag svurit nog mycket lägger ut hela slingan på marken och tar det därifrån.

Gick in och gjorde tunnpannkaka till lunch. Mycket uppskattat av Lucas. Molly fick en barnmatsburk för hon gillar inte pannkaka. Själv så tog jag fram en pizza ur frysen, blev sugen på de. Efter lunch när Molly lagt sig så satte sig jag och Lucas och byggde med Lego. Han får juh inte vara ifred med Legobyggnationerna när Lillasyster är vaken. Hon river allt han gör. Så det är lugnare när hon sover.

Sen blev det tvättvikning och tvätthängning innan Molly skulle vakna.

Se föregående inlägg :)

Strax efter att vi ätit Mellis så kom Kricken hem. Lucas och jag snabbade oss på med utekläderna och gick ut. Fick jätte bra hjälp av honom att städa ur garaget. Fick inte in gräsklippartraktorn för den har frusit fast. Men nu finns det iaf plats för den och Audin. Hoppas att jag kan få hjälp med att styra in dom någon dag. Sedan gick vi ner och hämta posten, gav fåglarna mat och sen tog vi en tur upp i skogen. Eller skog och skog, det är en igenvuxen lägda. Men för en liten 3,5 åring så är det spännande ändå, helst när det börjar skymma. När vi kom tillbaka så åkte vi lite på ändan utför våran lilla hög här hemma.

Kvällen har flutit på som vanligt. Barna fick springa runt här nakan innan det var dags för duschen. Det börja med att Molly är så röd i stjärten pga tandbajsning att hon fick springa lite naken för att vädra sig. Det var som att släppa ut en kalv på grönbete. När Lucas såg att Lillasyster var en nakenfis så ville inte han vara sämre utan kasta kläder och blöja på köksgolvet. Sen hade dom värsta racet här nere. Dom är för söta.

När barna somnat så tog jag tag i något som jag skulle ha gjort för länge sedan. Jag städade skåpet under diskbänken. Rackarns vad det var välbehövligt. Sen blev det en ansiktsmask och en lång härlig dusch. Inte varje dag man tar sig tid för sånt. Innan vi fick barn så hade jag en "spa" kväll i veckan... Kan inte påstå att det är så ofta nu, möjligtvis 4 gånger per år eller nåt sånt.

Var juh så avundsjuk på mina jobbarkompisar i går när dom åkte till Ö-vik för att se hockeyn men jag kan säga att det gick över när jag fick höra slutresultatet. Wernbloms hyllningar såg jag på datorn när jag kom hem. Det var väl egentligen dom som var viktiga. Synd bara att hela laget sluta spela hockey bara för att han sluta. Får verkligen hoppas att dom tar sig i kragen och börjar spela igen så dom ska ha någon chans att ta sig till en ny final med vinst helst.

Det har börjat blåsa som fasen nu i kväll. Hoppas bara att det inte blir något regn. Jag och Lucas ska till Logopeden i morgon. Molly lämnar vi på Dagis vid halv elva ungefär. Vill juh gärna kunna visa Lucas full uppmärksamhet och det går inte om hon är med. När vi är klara i stan så blir det lite handling i Långsele. Tänkte även bjuda Lucas på lunch på 87:an. Han älskar varmkorv med bröd så då går vi in där och äter när vi är klara med allt.

I söndags fick jag hoppa in och jobba i köket. Anita som jobbar natten ringde på lördagkväll vid halv elva och fundera om det var möjligt för mig att göra det. Klart det är tyckte jag och gick och lade mig på en gång. Mamma och Pappa var hitbjudna på middag så jag skippade lunchen och åkte hem en halvtimme tidigare istället. Då hade Mamma handlat åt oss på vägen hit iom att jag inte hann med det och så hade hon skalat potatis. Snällt får man säga. Dom åkte nästan på en gång efter att vi ätit, Mamma ville hem och elda. Sen var juh klockan lite över 18 och dom har juh en bit att åka. Det tar runt en timme att köra hem till Åkvisslan.

Nu är det bara att starta diskmaskinen kvar på agendan sen kan jag göra kväll. Skönt.
En glad Molly nyvaken i sin säng med Pingu i högsta hugg.
Lucas träffar Faster Vikkans nya vovve Olja för första gången. Spännande.

The One and Only, Balder himself.

1 kommentar:

Anneli sa...

Fy sjutton vad du gnetar och håller på. Du måste tillhöra samma del av Nilssons släkt som min syster... Jag blir mer och mer övertygad om att jag var en bortbyting på BB! Gör så lite jag kan så ofta jag kan hehe...