tisdag 11 november 2008

Bokläsningskväll

Efter att barna gått å lagt sig satte jag mig med en bok som vår Biblotikarie Yvonne lagt på Mollys hylla på Dagis. Har läst hela boken och känner ett visst vemod. Det var den sista boken i en svit som sträcker sig från 1888 till 2007. Sten Johanssons "epos" om sin släkt. Boken jag läst i kväll heter "Fattigpojken från Kebbeland får revansch". Det har varit så roligt att läsa alla dessa böcker som är 30 till antalet. Önskar att jag hade alla i min bokhylla. Dom skulle verkligen pryda sin plats där.
Jag och min bror har haft nöjet att ha Sten som lärare på Paraskola. Mycket av hans pedagogik funkar alldeles förträffligt medan vissa kanske inte gjorde sig så bra för en som hade det lite svårt för sig. I mångt och mycke så har Sten som lärare sett till att man lärt sig ta ansvar och att vara lyhörd.
Det man minns bäst med Paraskola är alla underbara Julfester som vi hade. Jag hade nöjet att få spela huvudrollen som Jesumoder Maria i uppsättningen när jag gick i 6:an. Jag blev inte Lucia men det där smällde högre. Alla underbara målningar man fick göra av Dikten Tomten har jag kvar ännu. Dom står här uppe i en garderob. Det är sånt jag aldrig slänger. Förra Julen tog jag mig själv i kragen och införskaffade denna underbara bok om gårdstomten. Den kommer att bli något jag läser för barnen varje jul.
Många av sakerna Sten skriver om har man hört honom berätta, vilket gör det hela väldigt vemodigt och roligt. Två motsatser men ändå så lika.

Idag på jobbet så fick jag akut rycka in i köket när kockan brände sig jätte illa på ena handen när hon stod vid stekbordet. Vilken tur att jag var där. Tror iofs att någon annan av dom som jobbade idag hade kunnat ställa sig vid spisarna också men nu när jag var där så fick jag ta över. Vill verkligen jobba där uppe. Jag trivs så otroligt bra.

Nu måste jag ge Molly välling hör jag. Man kan nästan ställa klockan efter henne.

Inga kommentarer: