söndag 23 november 2008

Helgen slut

Jaha, då var snart helgen slut.

I torsdags var jag på VC och fick "skämmas" lite. Har lite problem men nu ska det väl bli bra när jag fått dundermedel. Men inte är det kul med två doktorer, en sköterska och en sköterskeelev...Ni som känner mig vet vad det gäller :) och Ni som inte gör det får väl vara nyfikna eller rent av skita i det.

I fredags åkte jag och barna ner till BVC så Lucas fick träffa Psykologen Marie. Han var alldeles själv med Marie och gjorde några tester som jag inte vet vad dom gick ut på. Som jag fatta så hade det väl gått ganska bra trots att han är "lite" okoncentrerad ibland. Hon vill iaf inte säga något ännu och det tycker jag är bra. Hellre att dom utreder allt innan dom börjar komma med utlåtanden. Dagen före hade hon vare på Dagis och hälsat på. Hon var impad över Kråkans Förskola. Det som är på tapeten redan nu är att Lucas kanske ska få någon form av resursperson men inget är bestämt.
Kvällen förflöt lugnt och stilla med tv-tittande och främmande. Tobias och Rebecka kom och hälsade på. Kricken gjorde iordning 4 kilo snus och satte in i ugnen. Så då blev man utan ugn i 24 timmar. Usch vad det luktar. Men det är sånt man får stå ut med när snusen blir så billig. Jag har suttit och spånat på hur man skulle kunna göra portionssnus av det där men har inte kommit på vad jag ska använda för slags "tyg". Sen kan jag tänka mig att det blir lite jobbigt att försöka sy ihop påsarna. Tur att min snus "bara" kostar 24,90/dosa.

I går så var jag och barna ner till Långsele och köpte deras gröt för det hade jag glömt och så lite annat som försvann för mig i fredags.
När vi åkte hem så somna Molly i bilen så hon fick sitta där och sova medan jag och Lucas skottade gårn. Det snöade juh faktiskt ett par centimeter i går morse. När det var klart så gick vi in och åt lunch. Väckte gubben och så satte jag igång att storstäda övervåningen. Kan tala om att det var sjukt välbehövligt. Fuskputsa fönstrena, med andra ord så tog jag dom bara på insidan. Bytte till julgardiner, nej dom är inte fulla med tomtar bara gröna med lingonrankor på och dom i barnas rum är bara grönrutiga. Dammade som en toka och torkade tak och golvlister. Dammsög och torkade golven + att jag bäddade rent i alla sängar. Det blev t om mattor på golven. Adventsstjärnorna åkte upp i sovrummen också. Det blev så bra och jag är så nöjd att jag äntligen tog tag i den stackars försummade övervåningen.
När barna fått duscha, ätit kvällsgröten och gått upp å lagt sig så ställde jag mig i en mycket välbehövlig dusch. Sedan blev det "Stjärnor på is". Så skönt med en lugn skön tv-kväll. Kricken gjorde klart snusen och sen kollade vi på "Die Hard 4.0". Rätt förutsägbar men ändå sevärd.
Vid tolv gjorde vi kväll båda två.

Barna vakna vid halv åtta i morse. Ner och ställde iordning frukost och sen dammsög vi. Lekte uppe ganska länge. Dom tycker att det är för hemskt kul att leka med grejerna sina uppe. Inte så ofta men har dom vare snäll så är det belöningen. Innan lunch så började jag bona köks och hallgolvet. Så besviken. Vet fasen inte vad jag gjorde för fel men dom jäkla golven blev randiga. Lade ändå på två lager med vax men det hjälpte inte. Fasen vad man blir less när man jäklats och gjort sig för åsså blir det bara kattskit av allt. Jag tänker aldrig mer bona golven. Fast förslag emottages tacksamt över vad man ska ta sig till och hur i h-vete man bonar så det blir bra.

Har tvättat 5 maskiner sedan i går kväll så det hänger tvätt på tre torkställningar och tre dörrar. Tur att vi har avfuktaren, tvätten torkar faktiskt ganska snabbt när man har den igång. Sen måste jag juh säga att när jag numera plockar tvätten ur maskinen så är den ordentligt centrifugerad. Tack och lov för nya maskiner.
Precis när det var på väg att börja skymma i eftermiddag så klädde hela familjen på sig och gick ut en stund. Barna blev dragna på boben av sin Pappa och jag drog en pulka full med soppåsar ner till vägen. När vi kom upp igen så åkts det lite mer bob och pulka. Kricken puttade in åkgräsklipparen i garaget så nu vart vi fri den från gårn iaf. Han satte även batteriladdare på audin så någon dag kanske han kan backa in den också i garaget.

Till middan hade vi gäster, Svärfar och Svärmor. Jag bjöd på älgkött i tunna skivor, ädelostsås och pommes frites. Alla åt med god aptit utom Lucas. Men en banan fick han i sig utan bekymmer så han gillade väl helt enkelt inte min mat idag. När middan var undanplockad så fick barna springa runt som nakenfisar. Det tycker dom är kul. Efter att Lucas duschat så fick han sätta sig och räkna sina pengar ur spargrisen. Tobias som kommit för att hämta sin snus fick hjälpa honom. Molly var jätte trött så hon åt sin välling och sen bar det raka vägen upp till sängen där hon somna på tre röda.
Lucas var jätte duktig i kväll och sprang på toa efter kvällsgröten. Och mycket riktigt så blev det ett stort A i toan istället för i blöjan. Ibland så funkar det jätte bra. Men vilket humör den lilla rackarn börjar ha. Får han inte som han vill så börjar han slåss till slut. Inte kul men säkert något som hör till åldern. Sen kan han inte acceptera ett nej heller. Då kommer dom bevingade orden "bara lite". Kan driva en till vansinne ska jag be att få tala om.
Hela helgen har han fått "hjälpa" Kricken nere i pannrummet. Det är superkul för en liten treåring. Spännande till tusen och så blir man hemskt skitig.

Ja det var min helg i några få ord. Mer spännande än så här blir det inte i Helgum. Det har förresten börjat blåsa som fasen. Vet inte om det snöar men det skulle vara rätt mysigt om det gjorde det.
Brollan åker taxi till Långsele i kväll vid kvart över elva, sedan blir det nattåget till Huvudstaden och där tågbyte mot Strängnäs och kliniken. Han var lite rädd för att det skulle bli en massa förseningar med tanke på vädret. Hoppas att det går bra. Sade åt honom idag när jag prata med honom att han måste ringa i morgon kväll så jag får höra hur det gick med resan. Hoppas att han hör efter mig.

Nä nu är det dags för en vällingflaska till lillagumman och sen tror jag minsann att det är nattis nattis även för min del. Gubben lär juh bli vaken ett tag för han har eftermiddag till veckan. Fasen, jag skulle juh skala potatis så jag slipper det i morgon. Bara å ställa sig å skala då...

1 kommentar:

Anneli sa...

Tänk om jag hade kunnat komma på att jag skulle ta itu med övervåningen... Nej, jag sover mig igenom helgerna i stället. Tror väl attt dammet ska samla ihop sig själv och rymma ut igenom fönstret för att här är så grisigt...