tisdag 10 november 2009

Full fart i sjukstugan

Läppen är rätt ok. Spricker ibland, helst på nätterna så man ser ut som en vampyr på morgonen. Blod överallt runt käften. Tänderna känns mycket bättre men inget att bita med. Huvudet känns rätt ok, ja, jag vet att jag skryter nu. Förkylning i kroppen, snuvig och hostig.

Middagen på Rådomsgården förra veckan som vi blev bjudna på var jätte god. Roligt att träffa alla och att sitta med dom boende och göra något trevligt.

I fredags var jag först till Kuratorn efter att jag lämnat barnen på Dagis. När jag var klar så blåste jag hem till Helgum igen och hämta Lucas. Först läkarbesök och sedan logopeden. När vi gjort det så gick vi på röntgen och fick Lucas näsa röntgad. Hoppas verkligen att körtlarna inte kommit tillbaka. Läkarn på habben såg att halsmandlarna har växt till sig igen, jäkla skit. Stackarn om han måste ta bort dom igen. Det var inte kul sist. Han fick så himla ont. Skulle det vara så att han måste ta bort dom så tänker jag propsa på att vi får stanna två nätter på Skvadern. Hotellet på sjukhuset.

När vi äntligen var klara på sjukhuset så åkte vi till Långsele och handla. Kricken hade hämtat Molly på Dagis för vi hann inte. Efter handlingen så sa jag till Lucas att nu går vi på 87:an och äter middag där. När vi kommer in genom dörren så tog han av sig skorna på en gång sedan jacka och mössa. Gick fram till disken och beställde det han skulle ha. Gick och satte oss vid ett bord och väntade. Han var jätte duktig. Åt upp all sin mat och även en del av min. Han älskar rostad lök. När vi ätit klart och fått på oss kläderna så stegar han fram till disken igen och säger med hög och klar stämma: Tack så mycket för maten. Han är så go denna unge. Tog med oss hamburgare hem till Kricken. Molly fick välling och lite annat.

I lördags hade vi främmande hela dagen. Stog även och tog reda på 20 kilo älgkött. Skulle göra det på fredagkväll men barnen blev vakna till nio och efter det så kände jag inte för att hålla på med något mer än att sitta i soffan innan det var dags att sova. När jag tog i köttbaljan på lördag morgon ser Lucas på mig med förebrående blick och säger: Men mamma, du sa att du skulle göra det där när jag lagt mig igår.
Det var iaf jätte kul att få främmande. Så himla länge sedan. Dom blev kvar hela dagen. Åt middag här och allt. Jag hade gjort Porterstek, barnen fick korv och mos istället. Molly åt nästan inget men när efterrätten kom på bordet var hon där på en gång och skulle ha. Så aptiten är det inget fel på bara vad damen blir serverad för mat. Ibland så duger inte ens korv och mos.

Söndagen gick i fläskets tecken. Hämtade två grishalvor (49 och 57 kilo). Hem till Mamma och Pappa. Mamma och Kricken höll koll på barnen medans jag och Pappa stycka och paketera. Känns så himla bra att ha frysen full med fläsk. Fick jätte god mat, Örtagårdsstek, klyftpotatis och murkelsås. Barnen fick korv :)

Igår så lämnade jag barnen på Dagis och så for jag till Malin. Lämnade hennes barn på sitt Dagis och sedan åkte vi till stan. Först fikade vi och sen var vi in i typ alla affärer på stan. Så himla skönt att bara göra inget i trevligt sällskap.

Gårdagskvällen gick i snuvan, feberns och hostans tecken. Molly var inte alls pigg. Hon vakna vid tio när jag gav henne välling. Gav henne alvedonsupp som hon bajsa ut efter en liten stund. Ner och bytte blöja och så fick hon en till supp. Hann bara upp så var även den suppen utsketen. Då gav jag henne flytande Ipren. Sedan satt hon och lekte med tågbanor och byggklossar till klockan tolv. Medan hon lekte så satt jag och sticka. Köpte garn igår så nu ska här stickas strumpor. Kricken hade visst haft henne en stund inatt. Inget jag märkt något av. Inte förren han lade henne i sin säng. Jag sov hos barnen i natt iom Mollys hosta och feber. Ingen feber till morron och full fart på båda två men en jäkla rinnsnuva hos båda så dom är sjukskriven idag. Tänkte kanske gå ut en stund sedan. Får se hur vi gör. Tvättar för fullt och så måste jag komma på vad vi ska äta till middag idaf. Får en middagsgäst. Kricken har juh eftermiddag så det blir som tråkigt vid matbordet.

Hoppas att barnen är pigg på torsdag så dom kan gå på Dagis. Det är meningen att jag ska till Kusinfrissan. Får väl se hur det går.

Nu snöar det...Hurra!!!

1 kommentar:

Anneli sa...

Fullt upp, verkar det som!

Kramar till er!